tisdag 5 februari 2013

Utestallet igen (nördversionen)

Jag räknar kallt med att alla mina (2) följare vill veta allt om utestallet nu när det äntligen är färdigt...
Nu är det ju inte direkt Nasa men eftersom vi är så nöjda och vi (djuren) dessutom fått testa det i helgen med tillsyn så kan vi ju dela erfarenheterna so far.
Vi tog en sektion i vad vi kallar vagnslidret. Ett slitet hus med bara portar i. Där dränerade vi litegrann, grusade med stenmjöl och sen packade vi till. Väggarna klädde vi in lite mer ombonat.
En sluss byggdes för att det inte ska dra rakt in. 120 brett gick fint med dessa småttingar. Nu får de gå som i en liten labyrint för att få dragfritt.
Jag har strött med halm och mockar som vanligt hittills. Väldigt lätt på gruset och torrt eftersom det blöta rinner ner i backen.
Höet har vi fri tillgång på mer eller mindre och det förvaras i pallkragar. Konstigt nog verkar det gå år mindre nu än förut med hö morgon och kväll.
Johan byggde en isolerad balja med värmekabel som funkar perfa. Den har vi körtpå timer ett par timmar nu när det varit varmare. Den ska vara elsäker enligt Johan... Sååå för alla experter som har hisphästar (understimulerade, uttråkade etc), nej jag tror faktiskt inte att de tar sig igenom osb-skiva, lim, en plastbalja i hårdplast, isolering och frigolit för att sedan bita i kabeln. Jag känner mig säker på vad de små liven tar sig för!
Inkl värmekabel (10 m på rea för 799 kr) kostade nog projektet en tusenlapp. Lätt värt det!
Hästarna verkar trivas med att få välja själv. Tyvärr verkar rasen mest vända rumpan mot vinden när det ilar nordan så jag är ännu tveksam till vart de sover men jag ska smyga ut sent en kväll och kolla :)

Inga kommentarer: